Infrastruktur/Laddning

Om vi betraktar elnätet som helhet som laddinfrastruktur så har vi i detta ett rikstäckande system för laddning av elbilar försedda med ackumulatorer. Den för hushåll normalt tillgängliga delen av detta nät tillhandahåller dock spänningar och strömstyrkor som endast tillåter långsamma laddningar; 400V och 10A ger till exempel vanliga standardbatterier (av litium/jon-typ) cirka 30 kilometers räckvidd per laddtimme.

Dock är snabbladdningssystem under utbyggnad och möjliggör betydligt kortare laddningsperioder för att uppnå (nästan) full ”tank”. Exempelvis bilmärkesspecifika laddsystem (Tesla) kan ladda en bil med 100 Ah i batterikapacitet till 80% på 20 minuter. Att man vanligen använder 80% som en jämförelsesiffra när man talar om laddningstider beror på att ju närmare 100%-ig laddning man kommer ju saktare fortskrider laddningen.

I en daglig användning av elbilar, där transportbehovet är inom deras maximala räckvidder, är laddning vid bostaden via 230V/400V som regel fullt tillräcklig.

En elbil måste ladda sina batterier. En fulladdad bil har mellan 12‑15 mils räckvidd.

Laddning av elfordon kan naturligtvis ske det ordinarie elnätet. För laddning i hemmamiljö och på arbetsplatsen är 1‑fasladdning det vanligaste alternativet. Med exempelvis ett vanligt 230V uttag och en 10A säkring tar det ca 8‑10 timmar att ladda en ren elbil.

Laddplatser i offentlig miljö erbjuder huvudsakligen laddning via det nya standardiserade Typ2 uttaget. Effekterna kommer att variera från 1‑fas 16A (ca 3,7 kW) till 3‑fas 32A (ca 22 kW) AC (växleström).

På vissa platser finns s k snabbladdningsstationer med upp till 50 kW. Dessa laddar företrädesvis med DC (likström) enligt den japanska CHAdeMO standarden eller den europeiska CCS standarden.

Effekt ungefärlig laddtid

1-fas 230V – 10A 2,3 kW 9 tim
1-fas 230V –16A 3,7 kW 5 tim
3-fas 400V –16A 11 kW 2 tim
3-fas 400V – 32A 22 kW 1 tim
3-fas 400V –63A 44 kW 30 min
DC CHAdeMO / CCS 20 kW 50 min < 80%
DC CHAdeMO / CCS 50 kW 20 min < 80%

Kontaktdon

  • Typ 1 är ett 1-fasdon för max 32A 1-fas med ursprung i USA
  • Typ 2 är ett ursprungligen tyskt don för max 70A 1-fas eller 3-fasLaddingssätt
  • CCS (Combined Charging System) eller Combo, kombinerar Typ 2 med snabbladdning i en kontakt. Det kombinerar 1- och 3-fas växelströmsladdning, likströmsladdning samt extrasnabb likströmsladdning på offentliga platser till ett gemensamt uttag i bilen. Angett som standard i USA och Europa.
  • CHAdeMO är en japansk likströmsstandard som används av Nissan, Toyota och Misubishi m fl.
  • Charmeleon är en ny lösning från Renault som till skillnad från de andra har omvandlaren i bilen och därmed kan ladda från växelström upp till 43kW. Det gör själva laddningsstationen billigare.

uttag

I framtiden hoppas man att även s k induktiv laddning skall kunna tillhandahållas. Energiöverföringen sker då genom magnetfält. Man parkerar bilen på en magnetplatta och energin överförs genom induktion.

Klicka på länken nedan för att hitta en laddstation i din närhet.

Våra evenemang

Scroll to Top